Tillbaka i College, jag hade ett problem (en som jag inte längre har): Jag var för tunn. Människor, särskilt mina flickvänner, verkade hata mig för det-och de hatade mig ännu mer för att klaga att det var ett problem. Men det var: Jag var trött hela tiden. Angelägna. Irriterad. Knappt stark nog att bära mina dagligvaror de 12 blocken hem.

Oavsett hur väl min Skinny Jeans passar, jag visste att för att förbättra min livskvalitet, jag behövde för att vinna vikt. Jag har behållit en sundare vikt i flera år nu, men jag är knappast den första personen att kämpa med att sätta på några pounds. Om en person vill få vikt eftersom de är trött på att vara trött hela tiden eller bara vill träffa en friskare kroppsvikt, Greatist har info och råd om hur man får det att hända.

Den smala på att vara mager

Det finns massor av teorier om varför naturligt tunna människor har de organ de gör, från genetik till starkare mättnadskänsla signaler (vissa människor kan känna fylligare snabbare, vilket föranledde dem att äta mindre). Oavsett, det är viktigt att notera att om någon är underviktig, det är inte bevis-positiva att de har en ätstörning. Enligt body mass index (BMI) skala (som använder en persons vikt och höjd för att uppskatta deras nivå av kroppsfett), med ett BMI på mindre än 18,5 kvalificerar som underviktig.

Intressant, av alla BMI kalkylatorer vi samplade, var och en av dem innehöll information om hur man går ner i vikt. Ingen av dem erkände att vissa människor kan i själva verket vara ute efter att vinna vikt. Kanske beror detta på att underviktiga människor är en ökande minoritet: cirka 2,5 procent av vuxna kvinnor och,7 procent av vuxna män föll i kategorin “underviktig” mellan 2011 och 2012.

Oavsett orsaken till tunnhet, människor ibland ogiltigförklara hälsoproblem för dem som behöver för att få vikt. Det finns en stereotyp som ingen kan vara naturligt underviktig, säger Greatist expert och tränare Jen Cassetty, så naturligt tunna människor ofta möter någon form av diskriminering. Men undervikt människor (särskilt män) är lika mycket i riskzonen för hälsoproblem som överviktiga och feta människor. Att vara betydligt underviktig är förknippad med negativa hälsoeffekter som inkluderar brist på energi, näringsbrist, ett försvagat immunförsvar, osteoporos, och, hos kvinnor, förlust av menstruations funktion och komplikationer med graviditet.
Hur man får hälsosam vikt

Som med någon diet eller motion plan, det är viktigt att konsultera en läkare eller nutritionist innan du antar någon vikt Gainer diet. En läkare kan också hjälpa utesluta andra hälsofrågor som kan bidra till att vara underviktig, såsom sköldkörtel problem, parasiter, eller oordnade äta. Efter chatta med en doc, Följ dessa riktlinjer för att healthfully packa på några pounds.

  1. Håll en matdagbok.

Kartlägga vad och när du äter varje dag i två veckor för att lära dig om dina matvanor och identifiera platser för att lägga till kalorier. (Om du försöker ändra vanor, kommer detta att vara mer av en långsiktig process.) Online-program som MyFitnessPal och FitDay kan göra spårning Easy-Peasy. (De är också bra verktyg för att hålla koll på din faktiska vikt.)

  1. Lägg till den.

Prova att lägga till en extra 200 + kalorier om dagen i början, Cassetty säger, och justera upp eller ner beroende på resultat.

Att veta din basala ämnesomsättning (BMR), eller antalet kalorier din kropp bränner på en daglig basis medan i vila, kommer också att hjälpa dig att avgöra hur mycket mer du behöver konsumera, säger Noam Tamir, en Greatist expert och grundare av Tamir system Fitness. “När du har det numret kan du gradvis öka ditt dagliga intag och se hur din kropp reagerar, ” tillägger han. Hellre än att förlita sig på en generisk formel, men Tamir föreslår en Breathalyzer-stil test för en mer exakt läsning. (Fråga en dietist eller medicinsk eller Fitness Professional för mer information.)